De opleiding Casemanager Taakdelegatie bestaat uit 6 lesdagen met afsluitend een assessment.
Dag 1. Introductie & Inleiding
De eerste dag van de opleiding staat in het teken van kennismaking en het leggen van een stevige basis voor het werken als taakgedelegeerde. We behandelen de essentie van taakdelegatie, inclusief de wettelijke kaders en de verantwoordelijkheden die hierbij komen kijken. Wat mag een taakgedelegeerde wel of niet doen? En hoe zorg je ervoor dat je binnen de juiste grenzen blijft werken? Daarnaast wordt ingegaan op de verwachtingen van de bedrijfsarts. Wat moet er terug te zien zijn in de probleemanalyse? Wat is essentieel en waarop wordt getoetst? Een ander belangrijk onderdeel van de dag is de vraag: Wat maakt iemand een goede taakgedelegeerde? Je wisselt ervaringen en visies uit, zodat deelnemers inzicht krijgen in hun eigen rol en groei.
Dag 2. Werken met de FML en IZP
Op de tweede dag van de opleiding wordt uitgebreid ingegaan op de Functionele Mogelijkhedenlijst (FML) en het Inzetbaarheidsprofiel (IZP). Deze instrumenten spelen een cruciale rol in de taakdelegatie en vormen de basis voor een goede probleemanalyse en re-integratiebegeleiding. Tijdens deze sessie leer je niet alleen het verschil tussen de FML en IZP, maar ook hoe je de verschillende categorieën binnen de FML interpreteert en toepast. We gaan in op het gebruik van rubrieken en hoe je deze zo concreet mogelijk scoort, zodat de bedrijfsarts en andere betrokkenen over heldere en bruikbare informatie beschikken. Daarnaast onderzoek je hoe taakgedelegeerden de FML en IZP effectief kunnen inzetten binnen hun werk en wisselen we ervaringen uit over het gebruik ervan in de praktijk.
Dag 3. De dagelijkse praktijk van de taakgedelegeerde casemanager
Op de derde dag staat de praktijk centraal en gaan we dieper in op het eerste gesprek tussen de taakgedelegeerde en de werknemer. Dit gesprek vormt de basis voor een goede samenwerking en vraagt om de juiste benadering en structuur. Je gaat kijken naar het bewustzijn rondom de rol en positie van de taakgedelegeerde. Een belangrijk onderdeel van deze dag is het opbouwen van vertrouwen. Hoe zorg je voor een open en professioneel gesprek waarin de werknemer zich gehoord voelt? We behandelen het belang van gespreksstructuur, de juiste houding in de gespreksruimte en de invloed van zowel verbale als non-verbale communicatie. Daarnaast ga je in op praktische aspecten zoals het werken met een laptop tijdens gesprekken en de ethische afwegingen die hierbij komen kijken. Om de theorie direct toe te passen ga je samen met een acteur oefenen aan de hand van casuïstiek.
Dag 4 & 5. Professionele gespreksvoering
Tijdens deze twee dagen ligt de focus op het ontwikkelen van professionele gespreksvaardigheden. We gaan aan de slag met het voeren van effectieve verzuimgesprekken. Het doel is om op een professionele en gestructureerde manier de informatie te verzamelen die essentieel is voor de bedrijfsarts. We bouwen voort op de gesprekstechnieken uit dag 3 en besteden extra aandacht aan het omgaan met uitdagende situaties, zoals gesprekken met agressieve werknemers. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen frustratie-agressie en instrumentele agressie, waarbij theorie en praktijkoefeningen elkaar aanvullen. Je verdiept je in de positieve psychologie en onderzoekt hoe emoties, karaktersterktes en persoonlijke ervaringen bijdragen aan optimaal functioneren. We bespreken waarom deze benadering juist bij werknemers in verzuim effectief is en hoe positieve emoties zowel op korte als lange termijn invloed hebben. Het PERMA-model, dat de vijf factoren beschrijft die het welzijn van mensen beïnvloeden, vormt een belangrijk onderdeel van deze training. Een ander cruciaal aspect is het maken van een goed gespreksverslag. Je leert hoe je een verslag opstelt dat aansluit bij de verwachtingen van de bedrijfsarts en hoe dit vertaald wordt naar een heldere probleemanalyse en een effectief plan van aanpak. Om de theorie direct in de praktijk te brengen oefen je ook deze dagen met een acteur.
Dag 6. Voorbereiding assessment
Je sluit de opleiding af met een assessment. Om je daar goed op voor te bereiden ga je, aan de hand van een individuele casus, een gesprek oefenen zodat je weet wat je te wachten staat bij een assessment en waar het assessment aan moet voldoen. Tijdens deze dag zal op basis van elk gevoerd gesprek concreet worden aangegeven wat op het gewenste niveau zit en waar aandacht aan moet worden besteed om toe te groeien naar het gewenste assessmentniveau. Op de volgende aspecten zal specifiek worden gelet:
- Op de juiste wijze toepassen FML/IZP
- Professionele gespreksvoering
- Het maken van de juiste ethische afwegingen
- Het gestructureerd uitvragen van de juiste informatie in relatie tot de specifieke casus
- Opstellen van een verslag dat aansluit bij de verwachtingen van de bedrijfsarts en leidt tot een heldere probleemanalyse en plan van aanpak.
Daarnaast maak je een individueel reflectieverslag waarin je je eigen gevoerde gesprek evalueert vanuit persoonlijk perspectief.
Dag 7. Assessment
Voor het assessment voer je een gesprek met een acteur op basis van een praktijkcasus. Dit gesprek wordt beoordeeld door een bedrijfsarts en een communicatiedeskundige. Je maakt van dit gesprek een reflectieverslag en stelt een probleemanalyse op. Hierbij wordt beoordeeld of het een juiste weergave is van het gesprek en of het verslag toegevoegde waarde heeft voor de bedrijfsarts. De onderdelen worden tijdens de opleiding ruimschoots geoefend.